Bryllup

Kærligheden er det største her i livet. Og et kirkebryllup er en fejring af kærligheden. Det er et ”ja” til kærligheden mellem to mennesker i Guds, venners og families påhør.

Vielse:

Hvis I ønsker et bryllup i Sundby Kirke, skal I henvende jer til kirkekontoret og aftale dato og tidspunkt. I finder åbningstider og kontaktoplysninger her.

Når der er aftalt dato for brylluppet, skal I anskaffe en prøvelsesattest. Den er dokumentation for, at I opfylder ægteskabsbetingelserne. I bestiller attesten på borger.dk.

Prøvelsesattesten er gyldig i fire måneder. Den skal afleveres på kirkekontoret senest en måned før brylluppet sammen med navne og adresser på to vidner. Vidnerne skal være til stede ved vielsen i kirken.

Cirka to uger før brylluppet tager præsten kontakt til jer for at aftale en samtale. Her gennemgår I bryllupsceremoniens forløb og vælger de salmer, som skal synges i kirken. Har I særlige ønsker til musikken, finder vi ud af, hvad der kan lade sig gøre.

I kan søge om at få samme mellem- eller efternavn i forbindelse med vielsen. Det er gratis at søge om navneændring inden vielsen og op til tre måneder efter vielsen. I søger om navneændring på borger.dk.

Velsignelse:

Det er også muligt at få en kirkelig velsignelse, hvis I allerede er borgerligt viet. I skal kontakte kirkekontoret for at aftale nærmere.

I kan læse praktiske informationer i forbindelse med kirkelige handlinger i Sundby Kirke her – blandt andet åbner kirken en halv time før vielsen starter.

I kan læse mere om bryllup i folkekirken her.